teksty
Pierwsza edycja festiwalu „Wioska teatralna” zrealizowana w r. 2003 potwierdziła jego pomysł i formułę. Był silny rezonans. Wygląda na to, że wyruszyliśmy w drogę. Bardzo ważne teraz, jaki będzie kolejny krok. Przede wszystkim festiwal dalej powinny tworzyć zespoły, które pracują w przestrzeni tradycji. Przestrzeń tradycji postrzegamy w sposób dość złożony: z jednej strony jako źródło inspiracji, z drugiej jako problemy, zagrożenia, konflikty. Takie też widzenie tej przestrzeni miał niegdyś Witold Gombrowicz, który pisząc „Transatlantyk” i „Ślub”, pragnął – jak twierdził -„rozprawić się z kulturą tradycyjną”.
Istnieje jednak ciągle potrzeba badań i rekonstrukcji tradycji, prace te mogą też tworzyć remedium na cierpienia i zagrożenia, które aktualnie przeżywamy. Dokładnie w tym obszarze festiwal wiele może zdziałać, tworząc nową widownię teatralną. Gdy goście festiwalu, przybysze z miasta wymieszają się z tubylcami, nie jeden raz powstanie twórczy ferment...
Ku takiej istotnej możliwości rozszerzenia odbioru teatru i zintensyfikowania kontaktów prowadzą teatralne formy plenerowe, które są ostatnio w Węgajtach realizowane. Rozpoczyna je „Missa Pagana” Mieczysława Litwińskiego, kompozycja do słów poematu Edwarda Stachury. Również węgajckie „Sobótki”, realizowane przez stażystów teatru. Szczególne jest w tym przypadku zaangażowanie mieszkańców wsi, działającej w niej grupy młodzieżowej, oraz grona osób zajmujących się tradycyjnym rzemiosłem. Powiększać się będzie symboliczna topografia „wioski teatralnej”, budynek teatru, droga, las, wzgórze, staw... Naznaczać ją będą symbolicznie kolejne działające zespoły.
Istnieje jednak ciągle potrzeba badań i rekonstrukcji tradycji, prace te mogą też tworzyć remedium na cierpienia i zagrożenia, które aktualnie przeżywamy. Dokładnie w tym obszarze festiwal wiele może zdziałać, tworząc nową widownię teatralną. Gdy goście festiwalu, przybysze z miasta wymieszają się z tubylcami, nie jeden raz powstanie twórczy ferment...
Ku takiej istotnej możliwości rozszerzenia odbioru teatru i zintensyfikowania kontaktów prowadzą teatralne formy plenerowe, które są ostatnio w Węgajtach realizowane. Rozpoczyna je „Missa Pagana” Mieczysława Litwińskiego, kompozycja do słów poematu Edwarda Stachury. Również węgajckie „Sobótki”, realizowane przez stażystów teatru. Szczególne jest w tym przypadku zaangażowanie mieszkańców wsi, działającej w niej grupy młodzieżowej, oraz grona osób zajmujących się tradycyjnym rzemiosłem. Powiększać się będzie symboliczna topografia „wioski teatralnej”, budynek teatru, droga, las, wzgórze, staw... Naznaczać ją będą symbolicznie kolejne działające zespoły.